Půl krále – recenze

Půl krále – Moře střepů / #1

Joe Abercrombie / 328 stran / Laser

ČR rok vydání 2018

Z prince králem, z krále utopencem a z utopence otrokem.

Jarvi je princ. Jenže nikdo se k němu jako k princi nechová a on sám o to „princování“ moc nestojí. Má být váženým členem dvora, ale spíše to vypadá, že je největší vyvrhel na hradě. A proč? Protože má chromou ruku. Je to mrzák, který neudrží štít a meč. Jemu to ale nevadí, je smířený s tím, že se trůnu vzdá a bude ministrem. Bude stát po boku vůdců a pomáhat jim svými vědomostmi. Jenže osud je nevyzpytatelný a jedné bouřlivé noci přijde posel s oznámením, že král i jeho následník byli zavražděni. Nechť tedy žije král Jarvi. A pokud si Jarvi myslel že se kdy měl špatně, tak proti tomu co mu osud připravil bylo dřívější ponižování procházka růžovým sadem…

„Chybí mi moudrost.“ Myslel tím, že mu chybí odvaha, ale chyběla mu odvaha, aby to přiznal.

Kniha je tedy takové historické young adult fantasy. Tedy historie je fiktivní a kouzel moc nečekejte. Největším fantasy prvkem zde jsou vymřelí elfové, po kterých okolo Moře střepů zbylo pár staveb a ruin. Já to tedy zjistila až po dočtení, že kniha je kategorizovaná jako YA. A co si budeme povídat, když někdo řekne young adult, automaticky si představím sedmnáctiletou dívku, silnější než všichni ostatní, která se pere se svým osudem a ještě je ideálně zamilovaná do někoho z nepřátel. V tomto směru tedy kniha hodně vybočuje z řady a tím si ode mě získává spoustu plusových bodů. Rozhodně se tedy tím zařazením nenechte odradit, protože klasického klišé se tady bát nemusíte.

„Nepřátele si vybírej pečlivěji než přátele,“ zamumlal Nikdo k ohni. „Budou s tebou déle.“

„Bez obav.“ Rulf poplácal Nikoho po rameni. „Jestli mě život něco naučil, tak že další nepřítel není nikdy daleko.“

„Vždycky si můžeš nadělat nepřátele z přátel,“ utrousila Samuel a přitáhla si k ramenům kabát. „Udělat si z nepřátel přátele je větší dřina.“

Děj je svižný a celý příběh rychle ubíhá. Jedna nečekaná událost střídá další a vy s Jarvim zažijete tolik dobrodružství, že než to stihnete vstřebat, jste již na konci knihy. Děj je místy surový a krutý, krví Abercrombie rozhodně nešetří. Hodně se mi líbil přerod hlavního hrdiny z ustrašeného učence v muže, který toho spoustu zažil. Je skvěle vyobrazeno to, co se s člověkem stane, když si musí projít tím vším, čím si prošel Jarvi. Hodně mě překvapil i závěr knihy, kde jako kdyby autor sebral karty ze stolu, znovu je zamíchal a vyložil nové.

Další pochvalu dávám za svět okolo Moře střepů. Je mírně inspirovaný severskými zeměmi a trochu připomíná Vikingskou dobu – vše se točí okolo moře a lesy jsou nehostinný nepřítel.

Jedinou slabost vidím ve vyobrazení vedlejších hrdinů a za to dávám jednu hvězdičku dolů. O každém se totiž dozvíte pouze jednu, maximálně dvě věci, které jsou v knize opakovány stále dokola. Každopádně jsem zvědavá na další knihy. Pokud vím, zatím jsou díly tři. Nemusíte se ale bát nějakého otevřeného konce, ač je kniha plná zvratů, kniha je ukončena tak, že se dá číst i jako stand alone.

„Záležitostí ministra je všechno vědění, neboť jen to, co je poznáno, může bát ovládáno.“

9780007550227

Co se týče obálky, líbí se mi její provedení i formát, který Vám hezky zapadne do knihovny k ostatním fantasy typu Zaklínač. Na obálce je fotka výpravy a působí takovým správně ponurým dojmem. Pokud by ale Půl krále opravdu mělo být podáváno jako YA, přiklonila bych se typově k obálce, kterou jsem našla u jedné zahraniční verze.

Takže já knihu doporučuji, určitě jí dám přečíst i příteli. Myslím že by mohla být i vhodným dárkem pro někoho, komu se líbil třeba Zaklínač nebo Hra o trůny.

Knihu můžete koupit zde.

Obálka: Paperback