Hry bez hranic – recenze

Hry bez hranic

Michal Kašpárek / 160 stran / Listen

ČR rok vydání 2018

V době mileniálů, startupů rostoucích jako houby po dešti, nezávazných randíčkách po Tinderu a touze vydělávat svobodně a ideálně bez práce se nám může zdát, že žádné opravdové problémy už nejsou. Jenže když zkusíte vystoupit ze své komfortní zóny a rozhlédnete se, přece jenom tu ty problémy najdete. A na to v knize Hry bez hranic přijde ajťák Filip. Největší Filipův problém je, že jeho šéf si myslí, že má Filip problémy s prokrastinací. Filip je zastáncem názoru, že jediný problém s prokrastinací je ten, kolik lidí ji za problém považuje. Řídí se pravidlem 80 – 20. Ve škole se zaměřil na jeden předmět ve kterém vynikal a ostatní zvládl jen tak tak. Pracovní dobu si nastavil tak, aby 20% doby makal a zbytek trávil hraním Euro Truck simulátoru. Je si vědom toho, že dnešnímu pracovnímu trhu vládnou ajťáci a že se zas tak moc snažit nemusí, jeho um je prostě potřeba všude.

Silně cynická a lehce kritická.

Tak bych knihu popsala jí. Ona mohla být i mnohem víc kritická, ale to by dle mého názoru odvracelo pozornost od hlavní pointy. Která ani není o tom, jak se stavíme k uprchlické krizi, ale spíš o tom, co s tím? Konec knihy ve Vás může vyvolat buď znechucení a nebo souhlasné poplácání Filipových zad. Díky tomu jak je kniha krátká a jednoduše psaná tak dává čtenáři možnost utvářet si vlastní názory a doplňovat ji vlastními poznatky na Generaci Y. Tím se dostáváme ale i k jedné slabině, kterou kniha má. Nejste-li mileniál, pravděpodobně budete jen nesouhlasně vrtět hlavou nad tím, o jakých lidech že se tady píše.

Po vyřízení obchodu a nekonečný děkovačce mi kluk prozradil, že je z Bostonu a do Evropy přiletěl na svůj gap year. „Myslel jsem, že jste tu zrušili hranice,“ vstřebával zážitek. „Snaha byla,“ pokrčil jsem rameny.

Brněnský komentátor a publicista Michal Kašpárek se v knize dotýká ožehavých témat, které jsou součástí našeho života i když ne vždy jsme na to hrdí. Naše generace prostě hledá, kde by si práci zjednodušila. Přemýšlí, jestli si budou moci vzít home office, protože to znamená, že můžeme pracovat v pyžamu a z postele. Chceme svobodu a proto hledáme ten zlatý grál, který nás uživí zatímco budeme ležet na pláži na Bali. Hrotíme z kterého eshopu si necháme poslat balíček a neřešíme co vidět nechceme. Protože se nás to netýká? Jenže ono by asi mělo…

Název knihy Hry bez hranic naráží na televizní soutěž, která se vysílala v devadesátých letech. Myšlenka sjednotit Evropské země zábavnou formou. Jestli Čechům něco de, tak přetvářet si cokoliv k obrazu svému. Přesně Hry bez hranic popisují. Něco je špatně? Můžu pro to něco udělat, když z toho ale sám budu něco mít…

Celá kniha je psaná hovorovým současným jazykem. Anglická slova a spojení vložena do české věty. Ajťácká hantýrka a odkazy na moderní dobu. Pokud víte kdo je Sasha Gray a slyšeli jste o festivalu Burning man, budete rozumět všemu.

Připomínala mi Sashu Gray. Měla havraní vlasy, byla skoro tak vysoká jako já, s něčím drzým ve tváři i v hlase. Ze všeho nejzajímavější na ní ale bylo tričko s nápisem VÁCLAV KLAUS DID NOTHING WRONG. Pochválil jsem jí ho.

Knihu jsem přečetla za večer. Je to skvěle napsané, hodně čtivé a taky aktuální. Smála jsem se a zároveň mi běhal mráz po zádech. Dle mého mohla být kniha trochu delší. Chybělo mi tam to „popasování se s důsledky“. Na druhou stranu ale dostáváme prostor pro zapojení naší fantazie. Určitě Vám Hry bez hranic doporučuju. Je to krátké, čte se to skvěle a možná Vás to taky na chvíli vytrhne z komfortní zóny. Pro mě Hry bez hranic určitě byly jedna z nejzajímavějších knih, kterou jsem letos četla.

Obálka: Hardback s přebalem

HODNOCENÍ: 9 z 10 ⭐

Google+ photo