Kámen? Sklenit! – NASLOUCHAČ – recenze

Naslouchač

Petra Stehlíková / 374 stran / Host

ČR rok vydání 2016

Už nikdy nikdy, nikdy nebudu mít předsudky proti českým autorům fantasy. Když jsem slyšela ten povyk okolo Naslouchače, byla jsem stále obezřetná. Obálka knihy je taková zvláštní, anotace zní trochu složitě, to se mi určitě líbit nebude, říkala jsem si. Když jsem se ale dozvěděla, že autorka Petra Stehlíková bude na Humbooku, rozhodla jsem se, že si knihy přečtu. Jakmile knihy dorazili, ponořila jsem se do tohoto nového světa. A páni. Četla jsem všude. Při obědě, cestou do práce, na zastávce, za chůze…. Nemohla jsem se od  nového světa odtrhnout. Nic takového jsem ještě nečetla. Originální myšlenka světa v budoucnosti, zajímavé postavy a svižný děj. Bála jsem se, jaká bude kniha z pohledu 12ti leté holky, ale neměla jsem mít žádné pochybnosti. Nakladatelství HOST se prostě opět ukázalo být zárukou kvality.

To je hezký, že jsi tak nadšená, ale o čem že to je?

Začátek knihy může být možná na začátku trochu zamotaný, ale to už tak bývá, pokud je svět opravdu něco originálního a neokoukaného. Setkáváme se s malou Ilan, která žije jako ten nejpodřadnější člen společnosti. Po velké válce se událo mnoho ale vše vedlo k tomu, že svět ve kterém Ilan žije, se dělí na sklenaře a lidi z nížin. Sklenaři udržují svět v bezpečí, ale je s nimi zacházeno jak s otroky. Nemají žádná práva a pracují do úmoru. Jsou majetkem lidí z nížin. Ilanina matka chce ale pro svou dceru něco lepšího, proto ji vydává za chlapce a doufá, že nikdy nebude muset do sklenitových dolů. Sklenit je nerost, který lidi z nížin využívají jako zdroj energie a který drží svět po válce v bezpečí před vším škodlivým. Má ale i ošklivé vedlejší účinky a dělníci z dolů žijí jen krátký život. Ilan je ale jiná a nadanější než všichni ostatní a díky tomu ji čeká spousta neuvěřitelného dobrodružství.

A něco málo o autorce?

Petra Stehlíková vystudovala střední zdravotnickou školu — obor zdravotní laborant. Vystřídala několik zaměstnání, naposledy pracovala jako hotelová recepční. Své knihy nejprve vydávala vlastním nákladem (např. trilogie Zrozena z popela). V roce 2016 jí vyšel v nakladatelství Host román Naslouchač, který se setkal s velmi pozitivním přijetím. (Zdroj: nakladatelstvi.hostbrno.cz)

Obálka: Hardback s přebalem, nově vyšel i paperback

HODNOCENÍ: 95%

Za recenzní výtisk moc děkuji Nakladatelství HOST a Albatrosmedia